2012. október 30., kedd

Teremtés dicsérete II.


 

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Magamról

Saját fotó
Pécs, Baranya, Hungary
Pécs, Mobiltelefon: +36 30 294-21-07 E-mail: istvanlaszlo.km@gmail.com,

Bemutatkozás

A Teremtő jóvoltából „a szépség völgyében” Babarcszőllősön láttam meg a napvilágot 1951-ben. A képzőművészethez fűződő vonzalmam szinte gyermekkori. Rajzolni a hatvanas években kezdtem. Horváth Olivér festőművész — a kedves Maestro — terelgetett, ami nekem, az éppen festőnek készülő, romantikus, 15 éves ifjoncnak hol tetszett, hol nem.
Ifjúkori művésztelepeken olyan művészektől tanulhattam mint Laborc Ferenc, Tóth Tibor. Kezdetben akvarelleket, pasztelleket, tollrajzokat, monotípiákat készítettem. Budapesten tanultam tovább, és dekoratőr, tervező grafikus, majd rajztanár lettem.
A Budapesten töltött évek meghatározóak voltak művészi fejlődésemben. Múzeumról múzeumra járva tanulmányoztam a klasszikusokat és az avantgárd irányzatokat. Ezekben az években Cséri Lajos, Szentirmai Zoltán, Várnai László voltak a mestereim.
1970-ben kaptam az első szakmai elismerést: plakátomat a Békevilágtanács pályázatán a zsűri különdíjjal jutalmazta. Ha bár alkalmazott grafikát tanultam, ez nem oltotta ki a képalkotói vágyaimat.
Pécsre visszatérve ’75-ben a Pécsi Orvostudományi Egyetemen kaptam állást mint illusztrátor-grafikus. Szerencsémre az egyetem nemcsak az alkalmazott, de a képgrafikust is foglalkoztatta. Keveseknek adatik meg, hogy az legyen a munkájuk, ami a legkedvesebb időtöltés a számukra. Az oktatásban felhasznált orvosi (anatómiai) illusztrációkon kívül kalligráfiák és grafikai mappák készítésére kaptam megbízást. Így készült el pl. a Vöröskereszt történetét bemutató grafikai mappa és egy Makrobiotikák című rajzsorozat.
Az évek során számtalan csoportos és több egyéni kiállításon szerepeltem. Alkalmazott grafikáim, kalligráfiáim és képgrafikai munkáim a világ legkülönbözőbb helyeire és személyeihez jutottak el, Nobel-díjas tudósoktól, politikusokig (Dr. J. Dvajan, Dr. Szentgyörgyi Albert, R. Pahlavi iráni sah, Habsburg Ottó, Göncz Árpád …). Mint alkalmazott grafikus több hazai média művészeti szerkesztője voltam, újságokat, folyóiratoknak, könyveket terveztem és illusztráltam. Az évek során több alkotó csoport tagja voltam: „Ars Solis”, Fiatal Művészek Klubja, Tandem Csoport. Grafikai, illusztrátori munkáimért számos díjat, elismerést kaptam. Az elmúlt években akvarelleket, valamint a komputer adta technikai lehetőségeket kihasználva szabadkézi rajzokat, illusztrációkat készítek a szakma klasszikus hagyományainak megtartásával.

Ma mint magányos alkotó dolgozom, nem vagyok tagja semmilyen művészeti tömörülésnek. Elkötelezettségem a mesterség szeretetéről, műveléséről és nem a mindenáron való siker hajszolásról szól.